In een ‘war for talent’ strijden organisaties voor de beste talenten. Om die reden staat employer branding bij velen hoog op de agenda want een sterk employer brand creëert waarde. Het stelt een organisatie in staat om de beste talenten aan te trekken en bovendien talenten te behouden. Werkt uw organisatie al aan haar employer brand?
Nog niet bekend met employer branding?
Een brand is een middel om een voordelige positie te verkrijgen in de markt door middel van het differentiëren van andere zaken, mensen of organisaties. Investeren in employer branding draait om het opbouwen van een reputatie die een organisatie een voorkeurspositie geeft ten opzichte van andere organisaties in de perceptie van huidige medewerkers en potentiële kandidaten. Wanneer men de authenticiteit en onderscheidendheid van uw organisatie erkent is het gemakkelijker om talenten te behouden en aan te trekken.
Wat is het belang van employer branding?
Het succes van een organisatie wordt bepaald door de mensen die er werken. Als organisatie is het dus van belang getalenteerde medewerkers in huis te hebben om bedrijfsdoelstellingen te behalen. Wanneer men positief over uw organisatie denkt zullen medewerkers met trots voor uw organisatie werken en zich écht onderdeel voelen van het grotere geheel. Het gevolg hiervan is dat zij gemotiveerder te werk gaan. Trotse en gemotiveerde medewerkers zullen het employer brand versterken doordat zij hun trots uitstralen naar de buitenwereld en daarmee anderen talenten aantrekken. Het is echter niet zo dat employer branding alleen relevant is voor sectoren die zich in een krappe arbeidsmarkt bevinden. Ook wanneer het aanbod hoog is want de beste kandidaten komen niet in overvloed.
Waar moet u beginnen?
Bij employer branding draait het om twee verschillende dingen. Ten eerste is het doel de huidige medewerkers te behouden. Hiervoor is het van belang te investeren in de zaken die uw organisatie in hun ogen bijzonder maakt. Praat eens met medewerkers of organiseer een medewerkers tevredenheidonderzoek, zodat duidelijk wordt waar aan gewerkt moet worden om hen voor langere tijd te behouden. Daarnaast is employer branding een middel om nieuwe talenten aan te trekken. Welke aspecten van de organisatie differentiëren u van de rest? De perceptie van medewerkers is goede input om te gebruiken voor de externe communicatie. Hoe wil de organisatie zich profileren in de markt? Wilt u bekend staan om de innovatie kracht van uw organisatie of profileert u uw organisatie liever als een informele werkomgeving waarin hard gewerkt wordt? Wanneer er een duidelijk beeld is van wat er naar buiten gecommuniceerd moet worden, zijn er verschillende communicatiekanalen waar u gebruik van kunt maken. Belangrijk is te kiezen voor kanalen die aansluiten bij de waarden van uw organisatie en die de talenten die u wilt aantrekken het beste bereiken.
Comments