De werkomgeving zo stressvrij mogelijk maken is een van de vele manieren voor werkgevers om te kunnen profiteren van het volledige potentieel van het human capital in hun organisatie. In het kader van de week van de werkstress hier enkele tips om werkstress te verlagen en daarmee de performance van uw medewerkers te verbeteren.
Tip 1: Wees bewust van de stressbestendigheid van uw medewerkers
Stressbestendigheid betekent dat iemand effectief gedrag vertoont bij druk en stressvolle situaties. Dit uit zich bijvoorbeeld in dat iemand beter presteert onder tijdsdruk en dit ziet als een uitdaging. Om er in een (sollicitatie-)gesprek achter te komen of iemand daadwerkelijk stressbestendig is, kunt u bijvoorbeeld de volgende vraag stellen: Kunt u vertellen over een recent geval waarin u zich ongeduldig of gefrustreerd voelde ten aanzien van een klant? Stressbestendigheid is ontwikkelbaar wanneer iemand hoog scoort op de drijfveer Stressbestendigheid en druk. Om het verder te kunnen ontwikkelen kunt u denken aan activiteiten als meer lichaamsbeweging en het maken van een goede planning.
Tip 2: Geef uw medewerkers inzicht in hun talent en de kans om het te ontwikkelen
Het belangrijkste voor een organisatie zijn haar mensen. Wanneer medewerkers zich bewust zijn van hun talent en potentieel en de kans krijgen om dit te ontwikkelen, verhoogt dit hun productiviteit en effectiviteit. Investeren in de ontwikkeling van uw medewerkers is daarom van groot belang zodat ze ook in de toekomst optimaal kunnen blijven presteren. Door het ontwikkelpotentieel van uw medewerkers in kaart te brengen kunt u uw talentvolle medewerkers bieden wat zij nodig hebben. Door passende ontwikkelingsmogelijkheden te bieden, verlaagt u stress, omdat uw medewerkers de kennis hebben om hun werk goed te doen. Het is een kwestie van geven en nemen.
Tip 3: Een voorspelbare omgeving creëren
Niet de werkdruk is bepalend, maar de mate van voorspelbaarheid, zoals Carla Beijer vorig jaar al meldde in haar blog Werken met stress. Werknemers kunnen veel aan, mits het in een stabiele context wordt gegoten. Daarom is voorspelbaarheid van groot belang. Voor u als werkgever betekent dit dat u:
Duidelijkheid moet scheppen door het beleid en de doelstellingen van de organisatie expliciet te maken en consistent te houden;
Moet zorgen voor transparantie over taken en functie-inhoud en;
Communicatie met medewerkers moet aanscherpen.
Lees verder over voorspelbaarheid en structuur in het blog Werken met stress.
Tip 4: Zet in op coachend leiderschap
Wanneer medewerkers meer bevlogen zijn in hun werk presteren ze beter. Ook zijn ze minder gestrest en is dus de kans op uitval lager. Coachend leiderschap verhoogt de bevlogenheid van medewerkers doordat coachende leiders in staat zijn om hulpbronnen aan te wenden. Denk hierbij aan sociale ondersteuning, emotionele beïnvloeding en aanmoediging. In het geval van werkstress kunt u denken aan de volgende activiteiten:
Ga in gesprek over de positieve effecten van enige stress.
Informeer hoe stress bij uw medewerker zich uit.
Zoek de oorzaak van stress.
Laat uw medewerker steun vragen bij leidinggevende, collega’s of bedrijfsarts.
Spoor uw medewerker aan om te gaan sporten. Dit verhoogt de weerstand tegen stress.
Tip 5: Definieer en verfijn de verwachtingen
Hebben uw medewerkers moeite met het bijbenen van het werk? Zijn er veel mensen die eenzelfde taak op een andere manier uitvoeren? Kijk dan eens of de juiste taken nog wel door de juiste talenten worden uitgevoerd. Laat alle medewerkers eens een competentiescan maken, herzie functieomschrijvingen en verschuif taken tussen medewerkers om de juiste match te vinden.
Wilt u eens sparren met een ervaren We Build Bridges expert over bijvoorbeeld een ontwikkelprogramma of het in kaart brengen van competenties, neem dan contact met ons op. Vraag online een vrijblijvend adviesgesprek aan.
Comments